
علی برقراری
آیین نامه اجرایی نشانهدار کردن مالیاتها
علی برقراری
آییننامه اجرایی نشاندار کردن مالیاتها
این آییننامه با هدف ایجاد تحول در اتمام پروژهها و طرحهای عمرانی نیمهتمام از طریق بهرهگیری از ظرفیتهای مالیاتی و مشارکت مردمی، و در راستای اجرای بند (۳ـ۲) تصویبنامه شماره ۶۲۴۹۹/۲۴۶۶۰ﻫـ مورخ ۱۴۰۳/۲/۱۶ و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به تصویب میرسد.
ماده ۱:
سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور)، سازوکار مناسبی را برای تخصیص یک درصد (۱%) از کل درآمدهای مالیاتی به طرحهای تملک داراییهای سرمایهای اولویتدار موضوع ماده (۲) این آییننامه، بر اساس انتخاب مؤدیان مالیاتی، فراهم کند.
ماده ۲:
سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است با رعایت تبصرههای این ماده، تا پایان پانزدهم اردیبهشتماه هر سال، فهرستی از طرحها (پروژهها)ی دارای امکان خاتمه تا پایان همان سال و طرحهای اولویتدار هر استان را به همراه سقف تخصیص اعتبار مورد نیاز در همان سال برای هر طرح (پروژه)، به همراه اطلاعات طرح (پروژه) (شامل عنوان، دستگاه اجرایی و محل استقرار) به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند.
تبصره ۱:
سهم تخصیص از درآمدهای موضوع ماده (۱) این آییننامه برای مجموع طرحها (پروژهها)ی هر استان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، بر اساس سهم استان از کل وصولیهای پروندههای مشمول تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم سال گذشته که گزارش آن در ابتدای هر سال توسط سازمان امور مالیاتی کشور ارائه میشود، تعیین میشود. سهم وصولی و تخصیص استان تهران با ضریب یک دهم (۰/۱) محاسبه شده و مازاد آن با تعیین سازمان برنامه و بودجه کشور به سهم استانهای کمبرخوردار اضافه میگردد.
تبصره ۲:
صرفاً طرحها (پروژهها)ی خاتمهیافته اولویتدار از نوع احداث، توسعه و تجهیز (دارای مجوز موضوع ماده (۲۳) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳) که با تخصیص کامل بودجه از محل درآمدهای موضوع این آییننامه، امکان خاتمه یافتن آنها تا پایان همان سال وجود داشته باشد، با اولویت طرحهای دارای حداکثر منافع عمومی در استان، از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور انتخاب و اعلام میشوند.
ماده ۳:
کلیه مؤدیان مشمول تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم میتوانند پیشنهاد تخصیص مالیات پرداختی خود را به طرحهای موضوع این آییننامه ارائه دهند.
ماده ۴:
سازمان امور مالیاتی کشور موظف است بستر لازم برای انتخاب طرحهای مورد نظر مؤدیان از میان فهرست موضوع ماده (۲) این آییننامه و ثبت مالیات قابل پرداخت توسط مؤدیان را به صورت سامانهای (سیستمی) فراهم آورد و عنوان هر طرح (پروژه) را پس از تأمین منابع آن تا سقف میزان تخصیص موضوع ماده (۲) این آییننامه، از فهرست طرحها (پروژهها)ی قابل انتخاب مؤدیان خارج نموده و گزارش مجموع مالیاتهای پرداختی هر یک از مؤدیان به تفکیک هر یک از طرحها (پروژهها) در هر ماه را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد برای سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانهداری کل کشور ارسال نماید.
ماده ۵:
چنانچه مجموع مبلغ تخصیصیافته از محل منابعی که توسط مؤدیان مالیاتی به این طرحها تزریق میشود، کمتر از سقف مذکور در ماده (۱) این آییننامه باشد، باقیمانده منابع (تا یک درصد (۱%) از مالیاتهای پرداختی) توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به طرحهای باقیمانده موضوع ماده (۲) این آییننامه یا سایر طرحهای پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ضوابط ماده (۲) این آییننامه تخصیص خواهد یافت.
ماده ۶:
اعتبارات موضوع این آییننامه در چارچوب بند (د) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳ پس از گردش خزانهداری کل کشور، در حدود ابلاغ و تخصیص اعتبار با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کل کشور مصوب ۱۳۵۱، قابل تعهد، پرداخت و هزینه است. سازمان برنامه و بودجه مکلف است حداکثر یک ماه پس از اعلام کتبی درآمد وصولی و فهرست طرحها (پروژهها)ی منتخب مؤدیان مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور به آن سازمان، نسبت به ابلاغ و تخصیص اعتبار اقدام نماید.
ماده ۷:
سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است حداکثر تا (۱۵) روز پس از تخصیص مبالغ، گزارش منابع تخصیصیافته به هر یک از طرحها (پروژهها)ی مشمول را جهت انتشار عمومی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید.
ماده ۸:
سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است امکان اعلام عمومی نام اشخاص پرداختکننده مالیات را فراهم نماید.